سنجش و ارزیابی
محمود دهقان؛ سیده راحله اسدیان سرخی
چکیده
سواد سنجش معلم نقش محوری در برنامه های آموزش معلمان بازی میکند، با این حال به نظر میرسد هم در سواد سنجش و هم در اجرای آن کاستی هایی وجود دارد. مطالعه حاضر با استفاده از یک کلاس سنجش آنلاین، که شامل مباحث تئوری و همچنین عملی میشود، سواد سنجش 16 معلم (8 معلم ضمن خدمت و 8 معلم پیش سرویس) و میزان استفاده از سواد سنجش آنها را بررسی میکند. بخش کمی ...
بیشتر
سواد سنجش معلم نقش محوری در برنامه های آموزش معلمان بازی میکند، با این حال به نظر میرسد هم در سواد سنجش و هم در اجرای آن کاستی هایی وجود دارد. مطالعه حاضر با استفاده از یک کلاس سنجش آنلاین، که شامل مباحث تئوری و همچنین عملی میشود، سواد سنجش 16 معلم (8 معلم ضمن خدمت و 8 معلم پیش سرویس) و میزان استفاده از سواد سنجش آنها را بررسی میکند. بخش کمی مطالعه سواد سنجش معلمان، و بخش کیفی صحت نتایج بخش کمی و همچنین میزان استفاده معلمان از سواد سنجش در قلمرو عملی را مورد بررسی قرار میدهند. داده های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه های معتبرجمع آوری شدند، که یکی از آنها از Mertler (2013) اقتباس شد و دو مورد دیگر به وسیله محققین طراحی شدند. به علاوه، از یک پروژه ارزیابی عملی نیز برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان میدهند اگرچه معلمین ضمن خدمت به واسطه تجربه بیشتر، در ابتدای تحقیق از سواد سنجش بیشتری برخوردار بوده اند، در انتهای تحقیق و در مقایسه با معلمین پیش سرویس از درجه کمتری از سواد سنجش برخوردارند. یافته های بخش کیفی تحقیق نیز نشان دهنده عدم ترجیح معلمان برای استفاده از سواد سنجش در فعالیت های کلاسی است. نتایج تحقیق حاضر گنجاندن هم جنبه های تئوری و هم جنبه های عملی سواد سنجش معلمان را در برنامه های آموزش معلمان پیشنهاد میدهد. به علاوه، بررسی دقیق موانعی که مانع استفاده سواد سنجش تئوری معلمان در عمل میشود نیز پیشنهاد میشود.
زبانشناسی کاربردی
سامان جمشیدی؛ سعید رضایی؛ محمد حسن زاده؛ محمود دهقان
چکیده
از زمان بازگشایی جعبه سیاه مفهوم "هویت نویسنده"، کمبود مدلی بر اساس چارچوب های نظری جامع، نیاز را برای ساخت مدلی مستحکم برای این مفهوم را پررنگ کرده است. بدین منظور، اهداف اصلی این پژوهش بواسطه ی رویکرد سه مرحله ای ذیل تحقق یافتند که شامل فرضیه سازی مدل هویت نویسنده، ساخت و بررسی روایی پرسشنامه بر اساس این مدل و سنجش مدل بر اساس داده ...
بیشتر
از زمان بازگشایی جعبه سیاه مفهوم "هویت نویسنده"، کمبود مدلی بر اساس چارچوب های نظری جامع، نیاز را برای ساخت مدلی مستحکم برای این مفهوم را پررنگ کرده است. بدین منظور، اهداف اصلی این پژوهش بواسطه ی رویکرد سه مرحله ای ذیل تحقق یافتند که شامل فرضیه سازی مدل هویت نویسنده، ساخت و بررسی روایی پرسشنامه بر اساس این مدل و سنجش مدل بر اساس داده های حاصل از پرسشنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش را، 30پاسخ دهنده در سنجش اولیه، 60پاسخ دهنده در مرحله بررسی پایایی، 140پاسخ دهنده در تحلیل عامل اکتشافی، 175پاسخ دهنده در تحلیل عامل تاییدی تشکیل داده اند. در مرحله ی اول، مدل هویت نویسنده بر اساس مدل هویت نویسنده ی Ivanic (1998)، مدل صدای نویسنده ی Prior (2001)، مطالع ی دقیق پیشینه ی تحقیقاتی و مشورت با متخصصان، شکل گرفت. در مرحله ی دوم، پرسشنامه ای بر اساس مدل ساخته شده، تهیه و روایی آن مورد برسی قرار گرفت. . بنابر نتایج آزمون کرونباخ آلفا، میزان همبستگی درونی این پرسشنامه 73/0 تخمین زده شد. به دنبال آن، نتایج تحلیل عامل اکتشافی مدل نهایی را متشکل از چهار عامل هویت و صدای نویسنده، نقش نویسنده، پیشینه ی نویسنده و سبک نویسنده ارائه داد. سوم، در مرحله ی تحلیل عامل تاییدی، از مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس (AMOS) برای ارزیابی مدل ارائه شده استفاده شد که نتایج آن برازش مدل چهار عاملی را تایید کرد. نتایج این پژوهش چند مرحلهای به منظور نشان دادن نقس اساسی هویت نویسنده در نوشتار دانشگاهی برای نویسندگان مبتدی و حرفه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست.